címer
VÁC A DUNAKANYAR KAPUJA
2024. március 29. | péntek
Auguszta napja
Vác

+17
°
C
Vác
Järvenpää
-1
°
C

Hírek

Keresés

 

NAV SAJTÓKÖZLEMÉNY


Gyorsabban kaphatják vissza az áfát a kkv-k

Jelentõs humánerõ átcsoportosítással teljesíti a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a Gazdaságvédelmi Akcióterv szerinti rövidebb áfakiutalási határidõket a kis- és középvállalkozásoknak (kkv). Az ellenõrzést és kockázatelemzést végzõk átcsoportosításával azt is biztosítják, hogy csak a valós, jogszerûen igényelt összegek kerüljenek vissza a vállalkozásokhoz 30, illetve 20 nap alatt, a visszaélésszerû, költségvetésnek kárt okozó adózókat pedig kiszûrjék a tisztességes igénylõk közül.


A Pénzügyminisztérium kérése alapján a NAV azzal próbál segíteni a jelenleg is mûködõ kis- és középvállalkozásoknak, hogy a visszaigényelt áfát rövidebb idõ alatt utalja ki. A NAV gyorsasága a jogalkotó szándéka szerint támogatja a vállalkozások likviditását.

Az érintett kkv-k az eddigi 75 nap helyett már 30 nap alatt megkaphatják a nekik visszajáró pénzt. Az adózási elõéletük alapján megbízhatónak minõsített kis- és középvállalkozások pedig még korábban juthatnak a visszaigényelt összeghez, esetükben 30 napról 20 napra is rövidülhet a kiutalás ideje. Akik a veszélyhelyzet elõtt - a tisztességes adófizetõk, és a költségvetés kárára - megsértették az adószabályokat, azaz kockázatos adózóknak számítanak, továbbra is csak 75 napon belül kaphatják vissza az áfát.

A jogosulatlan visszaigénylések kiszûrését és a folyamat gyorsítását a NAV megduplázott ellenõrzési és kockázatelemzési erõforrásokkal segíti, még differenciáltabb, több kockázati paramétert magába foglaló, széles körû kockázatelemzést végez a visszaigénylõ adózóknál. Ehhez felhasználja az online adatszolgáltatásokat, amelyek a legfrissebb információkkal szolgálnak a gazdasági eseményekrõl. Az Online Számla rendszerbõl és az EKÁER adatokból nemcsak az adózók értékesítései, hanem beszerzéseik, partnerkapcsolataik is nyomon követhetõk, és ugyancsak segítik a kockázatelemzést a nemzetközi információcserében érkezõ adatok.

A járványhelyzet miatt az ellenõrzéseket a NAV elsõsorban elektronikusan végzi. Ez mind az adózók, mind a hivatal munkatársai számára biztonságos ügyintézést tesz lehetõvé. Az ügyfelek is elektronikusan (ELLUGY nyomtatványon) adják át bizonylataikat ellenõrzésre, csakúgy, mint ahogy a NAV küldi az ellenõrzést lezáró jegyzõkönyvet. A járványhelyzet elõtt a NAV 2020 elsõ negyedévében csaknem 10 ezer alkalommal végzett elektronikus módon ellenõrzést.

Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Feladó: Városháza

EU pályázatok