Szervezetek, Intézmények
>> Oktatási Intézmények
|
Szervezet neve: | Pest Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Váci Tagintézménye |
---|---|
Vezető / Elnök: | Tagintézmény-igazgató: Kovács Borbála |
Cim: | Vác, Naszály út 29. |
Telefon: | 06-30-447-7844 |
Fax: | |
Email: | pmpsz.vac@gmail.com |
Honlap: | pestmszaksz.hu |
Ismertető: | Ismertetõ: Intézményünk a Pest Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Váci Tagintézménye központ: 2700 Cegléd, Buzogány u. 23. OM: 202802 megbízott fõigazgató: Pinterics János Ellátási körzetünk: Vác, Acsa, Csörög, Csõvár, Galgagyörk, Kisnémedi, Kosd, Õrbottyán, Penc, Püspökhatvan, Püspökszilágy, Rád, Szõd, Szõdliget, Vácduka, Váchartyán, Vácrátót, Váckisújfalu A bejelentkezés személyesen, telefonon vagy interneten is történhet. A tanítási szünetek ideje alatt elõre megbeszélt idõpontban biztosítjuk, hogy a szülõk felkereshessék munkatársainkat. Szolgáltatásaink ingyenesek. Szakszolgálatunkba azok a gyermekek és szüleik, illetve serdülõk jelentkezhetnek, akik vagy ellátási körzetünk lakosai, vagy e települések nevelési-oktatási intézménybe járnak. Bejelentkezés módja: A gyermek vizsgálatát kérheti a megfelelõ nyomtatvány kitöltésével a)a szülõ beleegyezésével az oktatási-nevelési intézmény (óvoda/iskola), részletes pedagógiai jellemzés kíséretében, b)a szülõ személyes bejelentkezés során, c)a nappali közoktatásban részesülõ nagykorú tanuló személyes bejelentkezés során. A gyermekgondozásba vételét/terápiáját kérheti d)a szülõ személyes vagy telefonos bejelentkezés során, e)a nappali közoktatásban részesülõ nagykorú tanuló személyes vagy telefonos bejelentkezés során. A nevelés, oktatás rendszerében, mint speciális feladatokkal felruházott intézmény veszünk részt. A szülõknek, gyermekeknek, fiataloknak és pedagógusoknak nyújtunk fejlesztõ, támogató szolgáltatást. Tevékenységeink: 1.Vizsgálatok a.Pedagógiai vizsgálat: A pedagógiai vizsgálat célja a gyermek képességeinek feltárása, fejlesztési javaslatok ajánlása. Intézményünknél közvetlenül kérhetõ, nem kell hozzá a rendeletben meghatározott formanyomtatvány kitöltése. b.Komplex pedagógiai-pszichológiai szakértõi vizsgálat: a jogszabályi elõírásoknak megfelelõen – tagintézményi kereteken belül, sztenderd vizsgáló eljárásokkal feltérképezésre kerülnek a gyermekek/tanulók képességei, a gyenge iskolai teljesítmény okai. A vizsgálatok a beilleszkedési, magatartási és tanulási nehézség (BTM) megállapítását célozhatják. A vizsgálatot a szülõ, az óvoda és az iskola is kérheti. A komplex szakértõi vizsgálat eredményeirõl hivatalos szakértõi vélemény készül. A vizsgálat eredményérõl a szülõ azonnal tájékoztatást kap és az intézmény is értesül a vizsgálatról a szakértõi vélemény formájában. A szakértõi vizsgálat elõnye, hogy tanulási nehézség mögött rejlõ okok feltárásában körültekintõ, komplex vizsgálatot biztosít, és eredményeképpen az óvoda, iskola fejlesztõ támogatást tud nyújtani a vizsgált gyermekeknek. A vizsgálat megkezdéséhez szükséges a „Szakértõi vélemény iránti kérelem” címû nyomtatvány kitöltött, aláírt és lepecsételt példánya, valamint egy részletes pedagógiai vélemény. A szakértõi vizsgálat akkor kezdhetõ meg, ha a szülõi felügyeletet gyakorló szülõk jelen vannak. Iskolaérettségi vizsgálat: Az iskolaérettségi vizsgálatot olyan gyermekek esetében végezzük el, akiknél felmerül, hogy iskolakezdése az adott tanévben nem feltétlenül indokolt. Ennek számos oka lehet, pl: szociális éretlenség vagy figyelmi, mentális problémák, esetleg speciális tényezõk, beszédhiba. A vizsgálatot kérheti a szülõ is, gyakrabban az óvodán keresztül történik a bejelentkezés. Az iskolaérettségi vizsgálat célja annak felmérése, hogy a gyermek fejlettsége a szükséges területeken megfelel-e az elvárt szintnek. A vizsgálat éppen ezért minden szükséges területre kiterjed, és egy átfogó képet nyújt a gyermek aktuális állapotáról. 2.Terápiák a.Gyógypedagógia, fejlesztõpedagógia: A szakszolgálatunkban biztosított fejlesztés azoknak a gyerekeknek nyújt segítséget, akik ép érzékszerveik és jó intellektusuk ellenére kortársaikhoz képest gyengébben teljesítenek. Fontos annak megállapítása, hogy miért van ez így. Ezért a fejlesztõ munka elsõ lépése a háttérben megbúvó okok kiderítése. A szülõvel közösen gondolkodva team munkában (pedagógus, pszichológus, logopédus közremûködésével) feltérképezzük a problémák gyökerét. Megismerjük a gyermekek képességeit, mely részterületek igényelnek fejlesztést, melyek azok a készségek, amelyekre lehet támaszkodni a fejlesztésben. A terápia hatékonysága érdekében sokszor szükség van az otthoni gyakorlásra is, ehhez a szülõktõl szoktunk segítséget kérni. b.Pszichológia: A gyermekek pszichológiai ellátása nevelési tanácsadás keretében valósul meg. A szakember és a gyermek családjának együttmûködésének elsõ lépcsõfoka az elsõ interjú. A gyermek pszichológiai vizsgálatát minden esetben megelõzi a szülõkkel (lehetõség szerint mind az édesanyával, mind az édesapával vagy nevelõszülõkkel) folytatott feltáró beszélgetés. A szülõkkel folytatott beszélgetés, a probléma körvonalainak megismerése után kerül sor a gyermekkel való találkozásra, feltáró vizsgálatot végzünk. Miután megtörtént a gyermek feltérképezése, a tapasztalatokat megosztja a pszichológus a szülõvel/szülõkkel szülõkonzultáció keretében, és megbeszélik a további tennivalókat. A probléma jellegétõl és mélységétõl függõen a szakember továbbirányíthatja a szülõket és a gyermeket további szakvizsgálatokra (pl. orvosi vizsgálat) vagy más szakemberhez (pl. gyermekpszichiáter). Amennyiben a szülõk és a szakember egyetértésével a gyermek problémája pszichoterápiás úton rendezhetõ, intézményünk ezt a folyamatot is vállalja. c.Logopédia: A logopédiai ellátás feladata a beszédindítás, a hang- beszéd- és nyelvfejlõdési elmaradás, a beszédhibák és a nyelvi-kommunikációs zavarok javítása, a diszlexia, a diszortográfia, a diszgráfia, a diszkalkulia kialakulásának megelõzése a beszéd technikai és tartalmi fejlesztését szolgáló logopédiai terápiás foglalkozáson. A logopédiai ellátás keretében végezzük el az óvodai nevelésben részt vevõ, ötödik életévüket betöltött gyermekek beszéd- és nyelvi fejlettségének alapvizsgálatát, szûrését, és ennek eredménye alapján szükség szerint a gyermek további pedagógiai, pszichológiai, orvosi vizsgálatának kezdeményezését. A logopédiai ellátásba vett gyermekekrõl logopédiai vizsgálati vélemény készül. A logopédiai ellátás egyéni, kiscsoportos foglalkozás, illetve legfeljebb hat gyermekbõl, tanulóból álló csoportfoglalkozás keretében szervezhetõ meg. d.Gyógytestnevelés: A gyógytestnevelés speciális testnevelési forma, amely az iskolaorvosi szakvélemény alapján, bizonyos súlyossági fokozatot még meg nem haladó kóros állapotú, valamint prevencióra szoruló gyermekek mozgásterápiával való kezelését szolgálja. Fejlesztõ, preventív, korrekciós és rehabilitációs célú testnevelés oktatást végez. Ez a foglalkozás a gyermekek intézményében kerül megszervezésre. A gyógytestnevelés tehát komplex, pedagógiai környezetbe, nevelési – oktatási folyamatba ágyazott testnevelés tanóra, mely a gyermek testi képességeinek, mozgásmûveltségének fejlesztése által nem csak rehabilitál, preventál, korrigál, hanem kialakítja a sportolás iránti igényt is. |