A jövő évtől számottevően megnő az üzemanyag-kiskereskedők által fizetendő adó az energiahatékonysági kötelezettségi rendszerre (EKR) vonatkozó törvény társadalmi egyeztetésen lévő módosításának hatályba lépésével. A Világgazdaság szerint drasztikusan drágul az üzemanyag emiatt.
Megemlítik, a Független Benzinkutak Szövetsége (FBSZ) korábbi közleménye szerint
- a törvény 2019-es életbe lépésekor az adó literenként 1,05 forint volt,
- most 11 forint,
- de a fizetési kötelezettség most tervezett megemelésével a 2023-as forgalom után, literenként, már 17,45 forintot,
- a 2027-es után pedig 32,6 forintot kellene fizetni.
Mivel a jogszabály a tárgyévet megelőző év előtti évben eladott üzemanyag-mennyiségre vetíti az adót, az FBSZ ezt visszamenőleges hatályú döntésnek értékeli. A szövetség múlt keddi közleménye emlékeztet, hogy a kiskereskedelmi árrésből mintegy 62-féle adót, járulékot kell fizetni.
„A módosítás a jövőre vonatkozik, de a hazai törvény előbbi jellege miatt valóban múltbeli tevékenységet érint, ezért értelmezés kérdése, hogy ez visszamenőleges hatály-e” – válaszolt a Világgazdaság kérdésére Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára. A hatása azonban mindenképpen visszamenőleges. Az üzemanyag-forgalmazók ugyanis a 2023-as áraikban érvényesítették azt a 2025-ben fizetendő adót, amelyet az EKR-rendszer rótt rájuk. Most azzal szembesültek, hogy a mostani EKR-fizetésre ily módon félretett pénzük nem lesz elég, ahogyan a 2027-es és 2028-as kötelezettségükre sem. Tehát majd a 2023-as és az azutáni magasabb kötelezettséget is meg kell jelentetniük az áraikban.
Az adó révén azt az uniós célt kell elérni, hogy a 2018-as állapothoz képest 2030-ra 32,4 százalékkal csökkenjen az uniós tagországok energiafelhasználása – magyarázta a Világgazdaságnak az FBSZ elnöke, Egri Gábor.
Csakhogy szerinte a jogszabály nem végpontokat fog meg, vagyis nem az energiatermelőket és a -felhasználókat, amelyeknek valóban vannak eszközeik az energiafelhasználásuk csökkentésére és erősen érdekeltek is benne. Egri Gábor szerint állami feladat lenne az olyan átfogó energiahatékonysági, egyben gazdaságélénkítő hatású programok indítása, amelyek révén teljesíthető az uniós elvárás. Ehelyett a jövő évtől a benzinkutasoknak a 2023-as eladásaik után jóval nagyobb adót kellene fizetniük a törvényben eddig szereplőnél.
Forrás: Világgazdaság
AJÁNLÓ: Dunakeszi közelében forgalomkorlátozás van érvényben az M0-s autóúton