Benyújtotta a Komárom-Esztergom Vármegyei Kormányhivatalhoz környezethasználati engedélykérelmét az ácsi katódgyár beruházója, a Bamo Technology Hungary Kft. A gyártás a tervek szerint 2025-ben indulna – évi 50 ezer tonna katódanyaggal – nagyszámú vendégmunkást alkalmazva. Bár a beruházót képviselő igazgató tagadja, hogy a gyár környezetszennyező lenne, a valóságban az ott felhasznált anyagok súlyosan irritálni tudják az emberi szervezetet, sőt, rákot is okozhatnak. A helyiek hiába tiltakoznak, a kormány gondoskodott arról, hogy ne legyen valós eszköz a kezükben arra, hogy megakadályozzák a minden bizonnyal környezetszennyező gyár megépítését.
A kínai Huayou Cobalt magyarországi leányvállalatának beruházását Szijjártó Péter külügyminiszter jelentette be még tavaly nyáron. A katódgyár felépítéséhez a magyar állam pénzügyi támogatást is nyújt, a lakossági tiltakozásokkal természetesen mit sem törődve.
A Bamo Technology Hungary Kft. közkapcsolati igazgatója, Fülöp Ferenc tegnapi sajtótájékoztatóján beszélt a beruházásról. Fülöp Ferenc hangsúlyozta, hogy Ácson nem akkumulátorgyár épül. Azt ugyanakkor elismerte, hogy valóban az akkuiparba szállnak be, viszont technológiájuk nagyon eltérő:
„Az anyagokat zárt láncban, biztonságos környezetben, szigorú biztonsági előírásoknak megfelelve kezeljük, szállítjuk, tároljuk és használjuk fel” – jelentette ki.
Az az állítás, miszerint a a gyár nem veszélyes, és onnan káros anyag nem tud kijutni sem a talajvízbe, sem a levegőbe, már a tavaly októberi közmeghallgatáson sem győzte meg a helyieket. A katódgyártáshoz ugyanis olyan anyagokat fognak felhasználni (nikkel, kobalt, mangán), melyek mind súlyosan tudják irritálni az emberi szervezetet, sőt, a nikkel akár rákot is okozhat. A helyiek tiltakozása azonban mit sem ér, a beruházás ellen nem tehetnek semmit. A kormány gondoskodott arról, valós eszköz ne legyen a kezükben arra, hogy megakadályozzák a minden bizonnyal környezetszennyező gyár megépítését.
A Bamo már 2025 első felében elindítaná a gyártást, első körben pedig évi 50 ezer tonna katódanyag gyártását tervezik. Később, ha már mindkét csarnok megépül, a gyár éves kapacitásának 100 ezer tonna katódport céloznak be. Amikor a beruházást bejelentették, 900 új munkahelyet ígértek, Fülöp Ferenc most mégis azt mondta, hogy a gyár 400-450 munkavállalóval fog elindulni. Hogy ebből mennyi lesz az ácsi, vagy a magyar nem tudni, az azonban sokatmondó adat, hogy a beruházás elindításáért dolgozó 40 fős menedzsercsapatban mindössze három magyar van. Ha hasonló arányok lesznek a munkások között is, akkor nyugodtan kijelenthető: ez a beruházás gyakorlatilag a vendégmunkásokra fog épülni. Nyilván ezt a beruházó is pontosan tudta, tudja. Ezért terveznek egy 300 főt befogadni tudó lakóparkot is a gyár mellé.
A helyiek, akik kezdetektől tiltakoznak a beruházás ellen nem tehetnek semmit. A kormány gondoskodott arról, valós eszköz ne legyen a kezükben arra, hogy megakadályozzák a minden bizonnyal környezetszennyező, elsősorban vendégmunkásokat foglalkoztató gyár megépítését.