Elküldik a makói Continental-gyárból azokat a magyar dolgozókat, akik a vendégmunkásokat tanították be korábban – számol be a Népszava a helyi szakszervezetre hivatkozva.
A lap szerint a helyi szakszervezet vezetője, Hajdú Roland arról tájékoztatta őket, hogy a gyárvezetés nem tájékoztatta a szakszervezetet sem az elbocsátások tényéről, sem annak mértékéről. A hírek szerint novemberben és decemberben – az információk szerint – 25-25 munkavállalót küldenek el, ez pedig nem számít csoportos létszám leépítésnek, így nem terheli törvényi kötelezettség a céget.
Mint írta, a Népszava az elbocsátások okairól a gyár dolgozói kizárólag a sajtóból értesültek. Értetlenségüket fejezték ki, mert amennyiben igaz a termékeik iránti keresletvisszaesésre történő hivatkozás, akkor a jelek szerint a makói gyár esetében nem számolnak a kereslet későbbi növekedésének lehetőségével, holott az autóipari beszállítóknál megszokott jelenség ez a hullámzás.
Nem ismerik az elbocsátások szempontjait, ám feltűnőnek tartják, hogy ismereteik szerint csak magyar munkavállalóktól szabadul meg a cég, és legtöbb esetben húsz évet is meghaladó munkaviszonnyal rendelkezőknek intenek búcsút.
A gyárban terjednek olyan hírek, ami szerint elképzelhető, hogy külföldi munkavállalók előtt nyithatja meg az utat a mostani elbocsátási hullám. Ezt támaszthatja alá, hogy jelenleg közel százötven indonéz munkás dolgozik a gyárban. Korábban Szerbiából és Ukrajnából és érkeztek munkavállalók, de ők mára teljesen eltűntek a makói gyárból.
A szakszervezeti titkár azt nyilatkozta a Népszavának, hogy a helyi vezetés célja az, hogy minél kiszolgáltatottabb helyzetbe hozza alkalmazottait, ezt látják igazolva a mostani elbocsátások esetében is.
A Continental magyarországi vezetése a következőket írta a lapnak: „A 2022-ben tapasztalt növekvő megrendelésszám miatt például ebben az időszakban Makón több mint 500 fővel bővültünk. Jelenleg viszont a piac romlásának és az elmaradó megrendeléseknek köszönhetően olyan lépéseket kell megtennünk, amelyek biztosítják fenntartható üzleti működésünket és ezzel együtt a lehető legkevésbé érintik munkavállalóinkat. Ezen alapelvek mentén hoztuk meg döntésünket a hivatkozott létszámmódosításról, melyről a törvényi előírásoknak megfelelően értesítettük a helyi érdekképviseleteket. A jelenlegi lépés nagyrészt a kölcsönzött munkavállalókat érinti és a folyamatot 2023 végéig hajtjuk végre.”
„A gyári faliújságokra kitett tájékoztatóból értesülhettek a dolgozók, hogy elbocsátások lesznek, de erről hivatalosan bennünket nem értesítettek”
– reagált a céges állításokra Hajdú Roland szakszervezeti titkár. Nem zárta, ki, hogy az üzemi tanács esetében ez megtörtént, noha erről ismeretekkel nem rendelkezik. Az ötven elbocsátott munkavállaló között nagy számban találhatóak olyanok, akik munkaviszonya elérte, sőt meghaladta a húsz évet a makói gyárban. Sok esetben a legtapasztaltabb magyar munkavállalókat küldték el a gyárból. Olyanokat is, aki fél éve még az indonéz munkavállalók betanítását végezték a Continental makói gyárába, és akiket joggal tartanak a legkiválóbb helyi dolgozóknak. Ezt támasztja alá, hogy a betanítás után vezetői dicséretben részesültek a betanításban részt vevő, most elbocsátott dolgozók – jelentette ki a szakszervezeti titkár aki úgy tudja, hogy a kölcsönzött dolgozók közüli elbocsátottak kizárólag magyarok.
Vácon egyébként 1999 óta van telephelye a Continentalnak.
Képünk illusztráció. Fotó: Pixabay.com