Vácon a gödi Samsung SDI-nak is dolgozó kínai hátterű CECZ cégcsoport az év elején jelentette be, hogy szeretné, ha a város déli részén lévő, mintegy húsz éve nem használt iparvágányt újra üzembe helyeznék – írja a Magyar Narancs.
A lap szerint úgy tűnik, kérése meghallgatásra talált: a munkálatok megelőzték a kormányhivatal és az önkormányzat közös bejárását. A karbantartás költségét a MÁV állja.
Mint ismert, 2021 októberében jelentették be „az évtized egyik legjelentősebb váci beruházását”, miszerint a kínai CECZ-csoport 27 milliárd forint értékben e-kereskedelmi ipari és logisztikai parkot valósít meg mintegy 56 ezer négyzetméternyi területen. Mint megírtuk, a vállalat bekebelezte a városszéli Toperini Ipari Parkot (TIP). Ezután kiderült az is, hogy a közeli Gödön működő Samsung SDI akkumulátorgyár termékeinek rendszerezésével foglalkoznak majd az üzemben. 2022 júliusában pedig a TIP is bővült, ugyanis ide települ a dél-koreai Nice LMS Hungary Kft., amely a Samsung SDI, valamint a Komáromban és Iváncsán működő szintén akkumulátorokkal foglalkozó SK Innovation beszállítója lesz. A több mint 30 ezer négyzetméteren elterülő raktár 210 embernek biztosít munkát, valamint 700 robotot „foglalkoztat”, melyek az automatizált működést biztosítják.
Januárban már lehetett tudni arról, hogy a cégcsoport újra üzembe helyezné a vágányt, melyen 90 millió csomagot fogadna illetve küldene tovább, a sínpáron pedig napi egyszer közlekedne tehervagon. Az önkormányzat és a CECZ folytattak egyeztetéseket, közös helyszínbejáráson is voltak, az Építési és Közlekedési Minisztérium Hatósági Főosztályán is tárgyaltak.
A Magyar Államvasutak (MÁV) tájékoztatása szerint a vágányon 2000 óta nincs forgalom, az árufuvarozás megszűnt. Állapota leromlott, felépítménye elavult. Teljes átépítésére lenne szükség, amennyiben vissza szeretnék helyezni. „A vágányhálózat bontása és építése tervköteles tevékenység. Bontási terv, engedélyezési terv, kiviteli terv készítése szükséges egy vasúti pálya tervezésére jogosult céggel, majd a MÁV illetékes igazgatóságának jóváhagyását meg kell kérni. Ezt követően adhatja ki az építési engedélyt az illetékes Vasúti Hatóság. Az új iparvágány megépítése után meg kell kérni a hatóságtól a vasúti pálya használatbavételi engedélyét is” – közölte a vasúttársaság.
Elkezdődtek a munkálatok a vártnál korábban
Ahogy arról korábban a vac.hu beszámolt, már azelőtt elkezdte a kínai cégcsoport érdekében dolgozó kivitelező a régi iparvágány újra üzembe helyezését Vácon, hogy azt a kormányhivatal és az önkormányzat hivatalos bejáráson megvizsgálta volna.
A Magyar Narancs próbált utána járni, hogyan lehetséges az, hogy szemle nélkül is megvalósul az iparvágány. „A kormányhivatal nem vasúthatóság, kizárólag a szintbeli gyalogos- és közúti átkelők biztosítási módja és forgalmi rendje tekintetében van hatásköre, a vágányfelújítás egyéb vonatkozásaiban nincs. A Pest Vármegyei Kormányhivatal a helyszíni ellenőrzéssel segíti a vasút üzemeltetőjét és a közútkezelőt, hogy a kormányhivatal hatáskörébe tartozó átjárók megfeleljenek a hatályos jogszabályi előírásoknak” – írta a lap megkeresésére a Pest Vármegyei Kormányhivatal.
A tájékoztatás szerint a vágánynak van engedélye, mely tartalmazza, hogy mikor és milyen feltételekkel lehet azon közlekedni. Jelenleg a meglévő, hibás vasúti talpfákat cserélik, a sínek környezetének tisztítását végzik, a sínpárok közötti feltöltődést szüntetik meg.
Múlt hét szerdán aztán a hatóság helyszíni bejárást tartott, melyen az önkormányzat műszaki képviselői találkoztak a cégcsoport képviselőjével, „aki nyitott volt a hatóság általi előírások és az önkormányzati kérések költségeinek viselésére”.
Megkereste a Magyar Narancs a MÁV-ot is; azt a tájékoztatást kapták: „A CECZ-csoport megkeresésének eleget téve az iparvágány karbantartását MÁV-forrásból megkezdtük. Az iparvágány érvényes használatbavételi engedéllyel rendelkezik. Az eredeti használatbevételi engedélyben lévő paraméterekre történő visszaállítás elegendő a biztonságos forgalom lebonyolításához, így nincs szükség különböző engedélyek beszerzésére. A karbantartást követően az iparvágány használhatóvá, bérbeadhatóvá válik, ami a MÁV-nak a jövőben bevételt jelent.”