A következő évtizedben reálértéken 85 százalékkal fordít kevesebbet a kormány a már most is leromlott állapotú vasúti pályák felújítására.
A Vác.hu is beszámolt arról, hogy Lázár János közlekedési miniszter azt ígérte, megújítják a MÁV-járműparkot és a hazai vasúti pályát: 850 milliárd forintból mintegy félezer kilométernyi sínt újít fel a kormány.
„A MÁV-járműparkot és a hazai vasúti pályát nem tudjuk varázsütésre megújítani – 30 év hátrányunk van, de nekiállunk.”
A kontextus ismeretében azonban Lázár ígérete egészen más fényben tűnik fel.
- Egy éve ugyanis még csaknem 50 százalékkal többet, 1200 milliárd forintot ígért pályafelújításra, ez csökkent mostanra 850 milliárdra.
- Nem hangsúlyozta ki, hogy ez tízéves program, azaz évi alig 85 milliárdról van szó.
- Azt sem említette, hogy 2019-ben még 346 milliárdot költöttek ugyanarra (jelentős részben uniós pénzekből), a mostani terv négyszeresét.
- Azaz a csökkenés 75 százalékos. Voltaképpen tehát drasztikus megszorításról van szó.
- Ha az öt év alatt több mint 50 százalékos magyarországi inflációt is belekalkuláljuk, akkor a tervezett évi 85 milliárd forint alig hatoda a 2019-esnek: következő évtizedben reálértéken 85 százalékkal fordítanak majd kevesebbet a már így is leromlott állapotú vasúti pályák felújítására.
- Nem emlékeztetett arra sem, hogy a magyar vasúti pályahálózat hossza több mint 8000 kilométer, azaz tíz év alatt ennek alig 6 százalékát ígéri felújítani.
A helyzet még rosszabb, ha Lázár a „sínt” nem sínpár vagy vasúti pálya, hanem sínszál értelemben használta, mert akkor csak 250 kilométernyi vasúti pálya felújítását jelentette be. Azt is 10 év alatt.
Ami egyúttal azt is magában foglalja, hogy Lázár szerint is elöregedett magyar vasúthálózat 97 százalékához a kormány még csak hozzá sem tervez nyúlni 2035-ig.
A megújításnak elnevezett kiadáscsökkentés és forráskivonás számai arra mutatnak, hogy a következő évtizedben nemhogy jobb működés, hanem további, minden bizonnyal drasztikus állapotromlás várható a magyar vasútnál.
A Lázár említette 30 éves hátrány alighanem korrekt becslés. Azonban a miniszter arra elmulasztott emlékeztetni, hogy ebből 18 éven át a Fidesz volt kormányon.