A közoktatás indikátorrendszere című tanulmánykötet alapján azt írja a hvg360, hogy egyre aggasztóbb a magyar iskolarendszer állapota. Többek között
- egyre nő a tanárhiány,
- egyre magasabb a korai iskolaelhagyók száma,
- miközben egyre nagyobb az egyházi iskolák térnyerése,
- és egyre csökken a tanulók eredményessége.
De nem csak az iskolarendszer állapota, a tanulók általános jellemzője is változott:
Csökkenő gyerekszám
Minden korosztályban csökkent a gyerekek száma a közoktatásban. A 3-5 évesek (tehát az óvodások) 2010 és 2022 között 6 százalékkal lettek kevesebben az országban. Van ugyan két vármegye – Pest és Győr-Moson-Sopron – amelyben 2-4 százalékkal nőtt ez az érték, de másutt változatlan a létszám vagy kisebb-nagyobb mértékű csökkenés figyelhető meg. A legjelentősebb, közel 20 százalékos csökkenés Budapesten történt, de Baranya és Zala megyében is nagyjából 15 százalékkal elmaradt 2022-ben a 3–5 évesek száma a 2010-es értéktől.
Egyre több a sajátos nevelési igényű (SNI) tanuló
Az alapfokú képzésben 2010 és 2022 között 6,7-ről 8,1 százalékra nőtt ez az arány, a középfokú oktatásban 3,9-ről 6,8 százalékra. Ide sorolják hivatalosan az úgynevezett pszichés fejődési zavarral élő gyerekeket is. Ez többféle fejlődési rendellenesség összefoglaló elnevezése, magában foglalja a súlyos tanulási zavarral élő, diszlexiás, diszgráfiás vagy diszkalkuliás tanulókat, illetve a súlyos fejlődési zavarral és a súlyos magatartási zavarral élőket is. Ma már nagyjából minden második SNI-s gyerek pszichés fejlődési zavarral él. Arányuk az elmúlt évtizedben folyamatosan emelkedett. 2012 és 2019 között 2,1-ről 3,1 százalékra nőtt az összes tanuló körében, és 2022-re már elérte a 3,4 százalékot.
A közoktatás helyzete tehát egyre rosszabb, Rétvári Bence belügyi államtitkár azonban semmi mást nem tesz, csupán a háborús propagandát szajkózza. Pedig nem a háború, hanem a magyar iskolarendszer teljes lezüllesztése fenyegeti a gyerekeket. Csakhogy a Fidesz számára nem fontos, hogy a magyar gyerekek megfelelő oktatást kapjanak, hiszen az akkugyárak összeszerelőüzemeiben nincs szükség versenyképes tudásra.