Ismét romlott a magyar diákok teljesítménye szövegértésből és matematikából, míg természettudományokból sikerült javítani – derült ki a 2022-es PISA-mérés eredményeiből.
Az Eduline által ismertetett összesítés szerint a PISA-teszten a magyar diákok soha ilyen gyengén nem szerepeltek a matematikából, 473 pontot értek el. Viszont ezzel nem voltak egyedül, mert az OECD-országok átlaga az előző méréshez képest matematikából 489-ről 472 pontra zuhant be, így a magyar eredmény – ha csak egy hajszálnyival is – átlag felettinek számít.
A szövegértés területén a magyar diákok 473 pontot szereztek, ami nem éri el még a nagyot romló OECD-átlagot (476 pont) sem.
A természettudományok területén azonban a magyar tanulók javítottak: 486 pontot értek el, ami 5 ponttal több, mint amennyi a legutóbbi 2018-as teszt eredménye. Az OECD-átlag ezen a területen 2022-ben 485 pont lett, így a magyar diákok az átlagnál egy kicsivel jobban szerepeltek.
Az eredményekre feltehetően nagy hatással volt a koronavírus, hiszen a járvány miatt nemcsak itthon, hanem számos országban több hónapig online tanultak a diákok.
Magyarország régiós szinten a középmezőnyben szerepel. A lengyelek, csehek és az osztrákok egyértelműen jobb eredményt értek el, és a szövegértést leszámítva a szlovénok is előttünk végeztek. Viszont a horvátokat, a szlovákokat, az ukránokat és a románokat megelőztük.
Az első PISA-teszt még 2000-ben tartották meg, amelynek keretében felmérték a 15 éveseket matematikai, szövegértési és természettudományos ismereteit. A feladatokban a kutatók a gyerekek kompetenciáit, felhasználható tudását vizsgálják, és kevésbé kíváncsiak az iskolában bemagolt tananyagra. A mérést alapvetően háromévente végzik, bár a koronavírus-járvány miatt a legutóbbi egy évvel későbbre, 2022-re tolódott.
Fotó: Pixabay.com