Bár az egyik váci kormánypárti lap azt írta, hogy a „vac.hu oldalon közzétett új Duna hídhoz kapcsolódó aktuális közleményt egy olyan képpel illusztrálja a baloldali városvezetés, mely a tájékoztatás helyett csupán hisztériakeltésre alkalmas”, a valóság ezzel szemben az, ha valaki hangulatot és hisztériát kelt, akkor az a kormány, az egyik minisztériuma, az általa meghatalmazott tervezőcég, valamint a Pest Vármegyei Kormányhivatal.
Ugyanis – mint arról korábban beszámoltunk – a környezetvédelmi engedélyt arra a nyomvonalra is megkérték, amit a lap kifogásolt, miszerint ott biztosan nem lesz híd.
Az eredeti 10 nyomvonaltervből (amelyek közül 6 északra, 4 délre húzódott volna Váctól), mára csak 3 maradt, ezekre nyújtotta be az UNITEF’83 nevű tervezőcég a létesítési kérelmet.
Az É4-es változat az M2-ről indulva északról kerülné meg Vácot, majd – ahogy a kormányhivatal oldalán elérhető dokumentáció fogalmaz – „a Boronkay György Műszaki Technikum és Gimnázium területén, illetve annak közvetlen közelében vezet, és kis ívben fordul rá a Duna fő ágára”.
Az útvonal 6,6 kilométer hosszúságú. A megépítése tervezéssel együtt 26-32 hónap. Ennek a változatnak a megépülése esetén napi 8 ezer autónyi forgalommal számol a tervező.

A D1-es változat délről érné el Vácot. Az M2 forgalmát Márialigeten és Derecskén át vezetik a Gombás-patak előtti körforgalomig, majd onnan a patak déli partján halad, végül északnak kanyarodik, és a „Bajcsy-Zsilinszky utca környékén fordul rá a Duna fő ágára, azt híddal keresztezi”.
A híd lába és felüljárója, mint azt a hivatalos látvány- és nyomvonalterv a József Attila sétány menti kulturális és szabadidő parkban lenne, a csónakház, a tanpálya és a másfél éve elkészült játszótér mellett, azok közvetlen közelében. A dokumentáció szerint az útvonal mindössze 60 méterre húzódna a ferences templomtól (a Barátok templomától, Vártemplomtól).
A korábbi hírünk illusztrációjaként közölt nemhivatalos látványterv tehát egyáltalán nem volt túlzó vagy pontatlan. Az engedélykérelem látványterve pontosan ugyanott mutatja a híd D1-es verzóját:

Erre a változatra napi 10 ezer autós forgalmat terveznek. Az útvonal 10,3 km-es. Az építkezés időtartama – a híd formájától függően – 32-36 hónap.

A Vác számára legkedvezőbb nyomvonal a D2-es változat lehetne, amely az M2-es sződligeti csomópontjáról indulva, lakott területeket elkerülve vezetne át a Dunán. Itt napi 14 ezer autóval számolnak, az útvonal 8,7 kilométer hosszú lenne. Az építkezés 36-42 hónapig tartana.
A D2-es megépítését azonban jelenleg a jogszabályok nem teszik lehetővé: a nyomvonal a főváros ivóvízellátását biztosító surányi vízbázis védőterületén haladna át. A felszínalatti vizek védelmében azonban a törvény – ahogy a kormányhivatal oldalán elérhető engedélykérelem fogalmaz – „nem teszi lehetővé a belső védőterület igénybevételét közlekedési létesítménnyel, függetlenül annak kialakításától”. (Ezért nincs például lehajtó a Megyeri-hídról a Szentendrei-szigetre.)

A dokumentáció idézi, hogy a váci városvezetés elfogadhatatlannak nevezte a D1-es, és aggályosnak az É4-es változatot, valamint azt is, hogy Budapest és a Fővárosi Vízművek ellenben a D2-es nyomvonalat vétózta meg, amit a törvény is kizár.
- Jelenleg tehát az a helyzet, hogy nem lehet úgy megépíteni a váci Duna hidat, hogy a váciak vagy a budapestiek érdekei ne sérüljenek súlyosan.
- Vagy törvényt kellene módosítani, és veszélyeztetni 1,5-2 millió ember ivóvízellátását, vagy pedig a váciak érdekeit semmibe venni.
Az engedélykérelem dokumentációja a váci Duna-híd elkészültét 2030-ra teszi. Ennek teljesüléséhez az építkezést 2 év múlva kellene elkezdeni.
BZS
_______________________________________________________________________________________
AJÁNLÓ: Benyújtották a kérelmet a váci új Duna-híd építésére