Civilek támadták meg a Debrecen mellett kínai beruházásában 3000 milliárd forintból megvalósuló akkumulátorgyár környezethasználati engedélyét. A per több mint egy éve kezdődött a Debreceni Járásbíróságon. A civilek ügyvédei arra számítottak, hogy a csütörtöki tárgyaláson akár ítéletet is hirdethet a háromtagú bírói tanács, hiszen a legutóbbi, január 25-i tárgyaláson bebizonyosodott, hogy a beruházónak kiadott egységes környezethasználati engedélyben a megyei kormányhivatal nem írt elő valós kibocsátási határértéket az akkugyártásnál használt, de a környezetre veszélyes, rákkeltő és magzatkárosító hatású oldószerre vonatkozóan.
A kínai CATL ügyvédje viszont azt mondta, az NMP nevű vegyianyag „használata nem ördögtől való dolog”, hiszen más iparágakban is széles körben elterjedt vegyszerről van szó, ezért „nem a CATL lesz az egyetlen, amely használja.” Az akkugyártó cég tehát megpróbálja elbagatellizálni a kérdést, holott nemrég kiderült, hogy Gödön 88 tonna került a levegőbe ebből a rendkívül környezetszennyező, rákkeltő és magzatkárosító oldószerből.
Az akkugyártó álláspontja szerint a környezetüket védő civileknek nem is volt joguk a perindításhoz. A bírói tanács elnöke szerint valóban szükség van arra, hogy tisztázzák, a felperesek a gyár körüli hatásterületen élnek vagy tevékenykednek-e. Mint mondta, ennek tisztázása a felpereseket terheli, és nekik kell javaslatot tenniük egy olyan szakértőre, aki megvizsgálja, meddig tart a jogszabályok alapján az akkugyár hatásterülete. A civilek ügyvédje, Litresits András a lapnak azt mondta, az újabb szakértői vizsgálat minimum fél évvel, de akár egy évvel is elodázhatja a per lezárását. Szerinte az is elképzelhető, hogy külföldi szakértőt kell majd kirendelni, mert félő, hogy Magyarországon nem is lesz olyan ember, aki elvállalja ezt az ügyet. Az ügyvéd szerint furcsa, hogy ismét felvetődött a perindítási jog, hiszen a bíróság tavaly nyáron már vizsgálta ezt a kérdést.
A gyár építése Debrecenben – a helyiek tiltakozása ellenére – közben zavartalanul folyik tovább. A tervek szerint a kínaiak 2025-ben meg is kezdhetik az akkugyártást a városban.