Tavasztól régiónként naponta négy mentőegységet vezényelnének Budapestre, mondta el Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat szóvivője a hvg.hu szerint. A mentőegységek szolgálati autóval fognak Budapestre utazni, ahol kapnak egy a feladatuk ellátásához szükséges mentőautót, szolgálatuk végeztével pedig ismét személyautóval indulhatnak haza.
A Vác.hu által megkérdezett mentődolgozók elmondták, ebben a régióban ez jelentős változást nem fog hozni. A közép-magyarországi régióból Vác ugyanis már évek óta küld minden hétköznap mentőautót Budapestre, de így van ezzel minden más állomás, például Dunakeszi és Szob is.
A különbség csupán annyi, hogy ezek a mentőegységek nem szolgálati autóval, hanem mentőautóval indulnak a fővárosba, így akár már út közben is riaszthatóak. (Egyébként az sem újdonság, hogy bizonyos mentőegységek személyautóval utaznak a fővárosba, hogy ott üljenek be egy mentőautóba, ez is évek óta űzött gyakorlat a mentőknél.)
A fővárosba vezényelt mentőautók a legtöbb környékbeli állomáson direkt erre a célra vannak szolgálatba helyezve, azonban az is gyakran előfordul, hogy egy mentőautó ugyan nincs Budapestre rendelve, ha például a váci kórházból egy fővárosi gyógyintézetbe történő betegszállítás esetén mégis ott köt ki, órákra ott ragad, mivel helyi esetekhez riasztják, mielőtt visszatérhetne a bázisállomására.
Győrfi Pál szerint mentési szempontból Budapest jóval leterheltebb, mint a vidéki mentőállomások, a fővárosban egy átlagos napon 1300-1400 esettel számolnak, ezért van szükség a vidéki mentőegységekre és autókra. (Vácon szilveszterkor a mentő esetszám 117 volt, erre nappal hat, éjszaka három-négy mentőegység jutott, ez egy átlagos huszonnégy óra alatt is így van.) A mentőautók és mentőegységek felrendelésére (a magas esetszám mellett) pedig nem azért van szükség, mert kevés lenne a jármű, hanem azért, mert helyi munkaerőhiány miatt nincs, aki azokon szolgálatot teljesítsen.
Arról a kontroll.hu írt korábban, hogy január elején egy olyan napon, amikor az átlagos 20-30 közötti helyett 40 mentőautót rendeltek fel vidékről Budapestre, az egyébként is elavult mentésirányítási rendszer órákra összeomlott a leterheltségtől.
Kerestük az Országos Mentőszolgálat sajtóosztályát is Győrfi Pál nyilatkozatával kapcsolatban, akik a következőt válaszolták:
„Pest vármegye és Budapest mentőegységeit egyazon mentésirányítási központ irányítja, vagyis a Pest vármegyei mentőállomásokról induló kocsik is kapnak feladatot Budapesten, míg budapesti egységek is Pest vármegyében. A Pest vármegyei mentőkapacitás napi szervezése és feladatkiosztása a feladatszámok alapján továbbra is dinamikusan, az aktuális mentőfeladatok szerint és arányában történik.
A jelen változtatás lényege, hogy a másik 6 regionális mentőszervezet 4-4 kocsival vegyen részt a Közép-Magyarországi Régió mentésében úgy, hogy tőlük mentőautót ne kelljen váratlanul el- illetve átszervezni. Ezek az egységek fejlesztésként jelennek meg a mentési rendszerben olyan helyekről, ahol ezen plusz státuszok betöltésére van szabad HR-kapacitás.”
Tóth Dávid
AJÁNLÓ: Lézerrel akarta elvakítani a mögötte haladót egy autós Vác és Budapest között az M2-esen