Amint arról mi is beszámoltunk, az elektromos autók iránti kereslet csökkenése miatt többszáz jellemzően kirgiz és ukrán vendégmunkást bocsátottak el az iváncsai akkugyárból. A 24.hu a helyieket kérdezte arról,
- milyen az üzemben dolgozni,
- a vendégmunkások távozása hogyan érinti a közel 3000 fős település életét.
A településen élők úgy tudják:
- 900, olyan vendégmunkást küldtek el, akik közvetítő cégen keresztül dolgoztak az akkugyárban, így azonnali hatállyal el lehetett küldeni őket,
- a vendégmunkásokat még „jobban lenyúlják, mint a magyarokat, full szétdolgoztatják őket”.
Molnár Tibor, a város független polgármestere a riportban arról beszélt, sajnos az elektromos autó piac nem a várt növekedésben van, ezért sokkal kevesebb a megrendelésük. Ezért volt szükség az elbocsátásokra, ami a magyar munkavállalókat nem érinti. Azt viszont a polgármester sem tudta megmondani, hogy hány magyar dolgozik a gyárban. Molnár Tibor úgy tudja, a városban élő vendégmunkások magánházakat béreltek, de ezek többsége kiürült, most eladó.
Az iváncsai akkugyár 210 milliárd forintnyi állami támogatást kapott. Az SK a 24.hu kérdésére azt írta, az elbocsátás 609 munkavállalót érintett. Azt ők sem árulták el, hogy hány magyar dolgozik a gyárban, ugyanis az a Koreai Köztársaság „nemzeti értékének” számít, ezért védeniük kell ezt az információt. A gyárban egy évvel ezelőtt több tucatnyian lettek rosszul attól, hogy belélegeztek valamilyen anyagot. Az esetnek még mindig nincs felelőse, a rendőrség miég mindig nyomoz az ügyben. Azóta is rendszeresek a balesetek a gyárban, áprilisban is többen rosszul lettek.
Arról, hogy miért zsákutca az akkugyárakra épülő kormányzati gazdaságpolitika, itt írtunk.