Az összes visszaeső feldolgozóipari alág közül a villamos berendezés gyártása esett a legnagyobbat júniusban, ezen belül az akkugyártás 31 százalékkal zsugorodott. A járműgyártás 12 százalékkal csökkent. Az ipar összességében 3,7 százalékkal esett. A feldolgozóipar rendelésállománya június végén 28 százalékkal volt kisebb, mint egy évvel korábban – írja a HVG.
Júniusban az ipari termelés volumene 8,2, munkanaphatástól megtisztítva 3,7 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól. A jelentős eltérést a nyers adathoz képest az okozza, hogy ebben a hónapban kettővel kevesebb munkanap volt, mint 2023 júniusában – magyarázza részletes adatokat közlő jelentésében a KSH. A szezonálisan és munkanappal kiigazított adatok alapján az ipari kibocsátás 0,5 százalékkal nagyobb volt a 2024. májusinál.
A feldolgozóipari alágak döntő többségében visszaesett a termelés:
- A legnagyobb súlyú, a feldolgozóipari termelés 28 százalékát képviselő járműgyártás volumene 11,8 százalékkal visszaesett az előző év azonos hónapjához mérten.
- A feldolgozóipari termelés 9,7 százalékát adó számítógép, elektronikai, optikai termék gyártása 9,6 százalékkal kisebb volt a 2023. júniusinál.
- A 9,4 százalékos feldolgozóipari súlyú villamos berendezés gyártása – az alágak közül a legnagyobb mértékben – 23 százalékkal visszaesett 2023. júniusához viszonyítva. A két legjelentősebb súlyú alágazat közül az akkumulátor, szárazelem gyártásának volumene 31, a villamos motor, áramfejlesztő, -elosztó, -szabályozó készülék gyártásáé 22 százalékkal csökkent.
- Az előző havi növekedés után a feldolgozóiparból 12 százalékkal részesülő élelmiszer, ital és dohánytermék gyártása 1,3 százalékkal elmaradt az egy évvel korábbitól, mindkét értékesítési irányban (külföld és belföld) mérséklődtek az eladások.
- A két közepes súlyú alág közül a gumi-, műanyag és nemfém ásványi termék gyártása 2,8, a fémalapanyag és fémfeldolgozási termék gyártása 7,3 százalékkal kisebb volt az előző év azonos időszakinál.
Az akkugyártás egyébként egy hajszállal jobb eredményt produkált júniusban, mint a megelőző hónapban.
Májusban az éves visszaesés 32 százalékos volt, tehát valamivel nagyobb, mint júniusban.
A tartósan pocsék teljesítmény mindenesetre azt mutatja, hogy nagyon komoly, rendszerszintű a probléma. Az ok – ahogy a Nemzetgazdasági Minisztérium minden esetben siet rámutatni – a külpiacok (elsősorban Németország) gyengélkedése.
“A minisztérium arról már nem szokott értekezni, hogy az akkugyártás (és a járműipar) vergődését látva lehet érdemes lenne felülvizsgálni azt a gazdaságfejlesztési stratégiát, amely teljes egészében az akkugyártást állítja középpontba” – nyomatékosított a HVG.