Hírek |
Mint arról a képviselõ-testületi ülésrõl szóló összefoglalóban már hírt adtunk, Vác Város Önkormányzat Képviselõ-testülete február 19-én elfogadta a település idei költségvetését.
A plenáris ülés elõtt, február 4-én délután rendkívüli szakbizottsági tanácskozásokon vitatták meg a 2015-ös városi büdzsé tervezetét. Ezek során mindegyik grémium testületi vitára alkalmasnak találta az elõterjesztést.
A költségvetés testületi tárgyalásának bevezetõjében Kökény Szabolcs, a Pénzügyi és Adó Osztály vezetõje ismertette a tervezet legfõbb jellemzõit. Mint mondta: a költségvetés bevételi és kiadási oldala - a törvényi elõírásoknak megfelelõen - egyensúlyban van. Ezt követõen a költségvetés összeállításának menetét és legfontosabb sarokpontjait ismertette. Külsõ hitel felvételét nem tervezik, új adó nem kerül bevezetésre. Az aktuális felújítások, fejlesztések korábbi döntések alapján kerültek betervezésre.
A büdzsé elõterjesztõje, Fördõs Attila polgármester véleménye szerint a korábbi évekhez képest stabilabb tervezhetõséggel és teljesítéssel jellemezhetõ a költségvetés. A városi adóerõ képesség mértéke miatt a polgármesteri hivatal mûködésére Vác nem kap állami finanszírozást.
Sorrendben a bevételi fõösszegrõl, a különbözõ célú kiadásokról, majd a tartalékokról és a végrehajtás szabályairól, illetve együttesen a mellékletekrõl és a függelékekrõl voksoltak. A mûködési, felújítási és beruházási kiadásokkal kapcsolatban több módosító javaslat hangzott el, ezeket azonban a többség elvetette. Végül a testület többségi szavazással (10 igen, 1 nem és 3 tartózkodás) elfogadta a város 2015-ös büdzséjét.
A rendelet – a mellékletekkel és függelékekkel egyetemben - felkerült honlapunkra, itt csak néhány fontosabb szegmensrõl:
- a törvény által elõírt módon egyensúlyban lévõ bevételi és kiadási fõösszeg 5.176.693 ezer forint;
- ezen belül a mûködési kiadás tervezete 4.724.238 ezer forint;
- a mûködési céltartalék (amelynek döntõ része a közalkalmazottak cafeteria juttatása) 56.304 ezer forint;
- az önkormányzat mûködési feladataira közel másfél milliárd, felújítási feladataira megközelítõen 100 millió, beruházási kiadásaira pedig a valamivel több mint 240 millió forintot biztosítottak;
- a felhalmozási céltartalék kerekítve 36 millió forintot tartalmaz.
***
A képviselõ-testület a költségvetési elõirányzatok elfogadásával egyidejûleg a következõ mérlegeket és kimutatásokat is elfogadta:
- Vác Város Önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek mérlege 2015. év
- Vác Város Önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek mérlege 2016-2018. évek
- Többéves kihatással járó kötelezettségek 2015. év
- Közvetett támogatások, adókedvezmények 2015. év
- Elõirányzat-felhasználási ütemterv 2015. év
- Vác Város Önkormányzat Európai Uniós támogatási programjai 2015. év
- Helyi önkormányzatok általános mûködésének és ágazati feladatainak támogatása 2015. év
- Elkülönített számlák 2015. évi költségvetése
- 2015. évi végleges pénzeszközátadások, egyéb támogatások az Önkormányzat költségvetésében
- 2015. évi céltartalékok állománya
***
A grémium 15 pontban meghatározta azokat az elõírásokat, szabályokat, amelyek figyelembevételével kell a költségvetési rendeletben foglaltakat végrehajtani. Ezek:
Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek a jóváhagyott kiemelt elõirányzatokon belül kötelesek gazdálkodni.
Az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervek esetében a tervezett saját bevételek elmaradása nem vonhatja maga után a költségvetési támogatás növekedését, a bevételi kiesést a kiadások csökkentésével, takarékossággal kell ellensúlyozni.
Az elõirányzatok módosítására, átcsoportosítására az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV tv. 34. §-a, valamint a 368/2011.(XII.31.) Kormányrendelet 42.§ alapján van lehetõség.
A költségvetési szervek jóváhagyott költségvetésük módosításáról a Jegyzõ által 2015. március 1-jéig kiadott ütemterv szerint adják be kérelmüket.
A költségvetési szervek vezetõi kötelesek a központi költségvetésbõl származó támogatáshoz kapcsolódó mutatószámok alapdokumentumait és elszámolásait vezetni. A mutatószámok tervezetthez képest történõ csökkenése esetén a költségvetési szerv vezetõje köteles a Pénzügyi és Adó Osztályt tájékoztatni és haladéktalanul intézkedni a kiadások ehhez kapcsolódó csökkentése érdekében.
A költségvetési szervek alapvetõ mûködési feltételeinek biztosítása érdekében a számlák kiegyenlítésérõl a következõ sorrendben kell gondoskodni: közüzemi díjak, élelmezési kiadások, karbantartás és egyéb kiadások.
A megtervezett felhalmozási feladatokkal összefüggésben kötelezettség csak olyan mértékben vállalható, amilyen arányban az Önkormányzat felhalmozási bevételei teljesülnek kivétel, ha a képviselõ-testület döntésével ettõl eltekint.
A kiadásokban többlet költségvetési kihatással járó kötelezettség csak a képviselõ-testület határozatával engedélyezhetõ. A költségvetési kihatások bemutatása, valamint a Pénzügyi és Adó Osztály által megjelölt forrás feltüntetése nélkül elõterjesztés nem kerülhet napirendre.
A Szociális Szolgáltatások Háza az OEP által finanszírozott feladatellátásokat elkülönítetten köteles nyilvántartani és elszámolni.
Az Önkormányzat Képviselõ-testülete által – támogatási megállapodás alapján - biztosított, különféle szervezetek részére nyújtott pénzeszköz átadások számadási kötelezettséggel juttathatók, a rendeltetésszerû felhasználásról el kell számolni. A támogatási megállapodásban rögzített fizetési ütem következõ részlete az elszámolás elfogadását követõen biztosítható.
A képviselõ-testület felhatalmazza a Polgármestert arra, hogy rendkívüli és halaszthatatlan esetben az Önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek kiemelt elõirányzatai között esetenként 20.000 eFt erejéig átcsoportosítást végezhessen. Errõl a Képviselõ-testületnek a következõ ülésén be kell számolnia.
A képviselõ-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy 20.000 eFt értékhatárig döntsön a forrásfelhasználásról. Errõl a képviselõ-testületnek a következõ ülésén be kell számolnia.
A képviselõ-testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az Önkormányzat költségvetési elszámolási számláján képzõdõ átmenetileg szabad pénzeszközeit éven belül lekösse, olyan mértékben, mely az önkormányzat gazdálkodását nem veszélyezteti.
A költségvetés végrehajtása során az önkormányzat vagy az irányítása alá tartozó költségvetési szervek az áru, építés, szolgáltatás, valamint az építési és szolgáltatási koncesszió megrendelése során kötelesek a közbeszerzési törvény és az önkormányzat Közbeszerzési Szabályzata, Zöld Közbeszerzési Szabályzata, valamint a Versenyeztetési Szabályzata elõírásait alkalmazni.
A képviselõ-testület úgy dönt, hogy a külföldi kiküldetésekre sem a Képviselõk sem más napidíjat nem kaphat 2015. évben. Esetenként kell dönteni arról, hogy a résztvevõk hozzájárulnak-e az út költségeihez.
Az Önkormányzat az irányítása alá tartozó költségvetési szerveknek ingyenes hirdetési lehetõséget biztosít a Váci Hírnök, a www.vac.hu és az Elektro Szignál felületein.
***
A rendelet 2015. január 1-jén, visszamenõlegesen lép hatályba.
Fotó: Sándor Lajos
Feladó: Váci Városimázs Kft.
Email: estv@estv.hu