VÁCVárostörténetVác városának bemutatófilmjeVáci 3D panoráma túra |
|
Vácot a XI. századtól említik írott források, városunkat tehát közel ezer évesnek tekinthetjük. A környék a kedvezõ természeti adottságok miatt természetesen már több évezrede folyamatosan lakott hely. A Duna kanyarulatában, a hegyvidék és az Alföld találkozásánál kezdetektõl minden adott az emberi élet alapvetõ szükségletei biztosítására. A dombság, az erdõ, a folyam jó lehetõség a táplálékszerzéshez, a biztonságos lakóhelyek kialakításához, a kereskedelemnek jó háttér a vízi szállítás, a dunai átkelés lehetõsége, az útvonalak találkozása.
A város középkori magja a váci vár, a belváros déli részén, egy kiemelkedõ vízparti részen épült erõdítmény. Géza király a gyõzelmes csatát megelõzõ fogadalma beváltásaként építtette ide a Szûz Mária tiszteletére szentelt székesegyházat, õt abban is temették el 1077-ben. Vácot az országon belül elfoglalt központi fekvése, jelentõsége miatt a hadi események mindig érintették, rombolták. A mongol tatárok hadjárata 1241 tavaszán érte el a várost, a támadók felgyújtották, elpusztították a vártemplomot és a környezõ püspöki központ épületeit az oda menekült lakossággal együtt. A tatárok kivonulását követõen az ország szervezett újjáépítésérõl éppen Vácott tanácskozott IV. Béla király a fõuraival. Ennek eredményeként érkeztek elõször nagyobb számban telepesek ide a túlnépesedett nyugati területekrõl, fõként dél-német vidékrõl. A mai fõtér környékén települtek le, itt építették fel saját hagyományaik szerint a Szent Mihály tiszteletére szentelt plébániatemplomot, intézményeiket, lakóházaikat. A XIV-XV.század békét, felemelkedést, virágzást hozott a város életében. Nagyhírû humanista püspöke, Báthori Miklós, reneszánsz pompával, - s a király rokona lévén - a legrangosabb kézmûves mûhelyek termékeinek felhasználásával alakította ki váci székhelyét. A korszak magyar városainak rangsorában közvetlenül a királyi városok után Vác következett. Ennek az idõszaknak a török hódítás és a közel másfél százados uralom vetett véget. A vár és a dunai átkelõ birtoklása érdekében a hadakozó felek sokszor ostromolták a várost, ez idõ alatt a vár több mint negyven alkalommal cserélt gazdát.
A város újranépesülése részben a püspökök szervezett telepítõ munkájának, részben spontán beköltözéseknek köszönhetõ. Az újjáépítést és a gazdaság talpra állítását célul kitûzõ püspök-földesurak különbözõ kedvezményekkel - ingyenes házhely, építõanyag, adókedvezmények - igyekeztek idecsalogatni a kizárólag katolikus telepeseket. A betelepülõk zöme - a visszatelepülõ magyarok mellett - német nyelvterületrõl érkezett, de csehek, morvák, szlovákok, szerbek, horvátok, sõt franciák és olaszok is jöttek. Ez a heterogén eredetû lakosság a XVIII. század végére vált öntudatos váci polgárrá. Fejlõdésnek indult a mezõgazdaság - különösen a szõlõtermesztés - és a kézmûvesipar is.
Sajátos újabb kettõsség a korabeli város felosztása a Püspökség és a Káptalan birtokjoga szerint. Megegyezés alapján a Káptalan - mint önálló testület - Vác földesúri jövedelmeinek 1/8 részét kapta volna, de perre került sor, mivel a püspöki uradalom nem fizette ezeket a jövedelmeket. A per a város tényleges felosztásával fejezõdött be, a Káptalan az elmaradt összeg fejében megkapta a város és határa 1/8-ad részét. Ettõl kezdve Káptalan-Vác külön közigazgatási egységet alkotott, külön tanáccsal, pecséttel, önálló céhszervezetekkel. Vác ikerváros lett, s a két mezõváros - Káptalan-Vác és Püspök-Vác - csak a közös ügyeket tárgyalva alkotott közös bizottságot. A XVIII. század püspökei között számos nagyformátumú, mûvelt, igényes fõpap fordított kiemelt figyelmet a városrendezés és az intézményfejlesztés ügyének, noha többségük az osztrák uralkodói ház szándékából eredõen nem magyar származású volt. Althann Mihály Frigyes, majd unokaöccse, Althann Károly, Eszterházi Károly és Migazzi Kristóf kiemelten sokat tettek a mai városkép kialakulásáért.
A püspöki székváros virágkorát Migazzi Kristóf püspöksége idején (1756 - 57 és 1762 - 1786) élte. A város legjelentõsebb mûemlék épülete a klasszicista elemekkel kevert késõ barokk stílusú Székesegyház, amely 1761 - 1777 között épült fel. 1764-ben a királynõt, Mária Teréziát látta vendégül a püspök és a város. Fél év alatt készült el az országosan is egyedülálló mûemlékünk a Diadalív (a váci köznyelvben Kõkapu), s az uralkodó érkezésére fejezték be a városháza építését is. Az elpusztult vár helyén 1766-ra fejezõdött be a ferencesek templomának építése, és 1772-ben készült el a Székesegyházzal szemben a püspöki palota épülete. A XIX. század az iparosodás idõszaka, a század végére a fejlett váci céhes ipar átalakul, a mûhelyekbõl kisüzemek, gyárak fejlõdnek. 1846-ban megnyílt a Pestrõl Vácra vezetõ elsõ magyar vasútvonal. A fejlõdés ezen állomása nemcsak jót hozott, a város kereskedelemben betöltött szerepe erõsen csökkent a könnyebben elérhetõ fõvárosi piac révén. A vasút ugyanakkor segítette a munkához jutást a korábban fõként a szõlõ- és bortermelésbõl élõ városlakók ezreinek, akik a filoxéravész következtében kipusztult ültetvények miatt kenyér nélkül maradtak. 1848-49 az ország függetlensége érdekében indított forradalom és szabadságharc idõszaka. Két nagy csatája zajlott városunkban, ezekre emlékeztet az országban elsõként állított emlékoszlop a város déli kapujánál, híres búcsújáró kegyhelyünk, a Hétkápolna közelében.
Az osztrák-magyar kiegyezést követõen rövid, de intenzív fejlõdést biztosító békés idõszak következett a városra. Fejlõdõ ipar, pezsgõ kulturális- és közélet, számos öntevékeny egylet, sportkör, sok társadalmi esemény, virágzó helyi sajtó jellemezte a várost a XIX-XX. század fordulóján. A Dunakanyar, a Deákvárnak nevezett új városrész tervszerû parcellázása sokakat vonzott hosszabb-rövidebb tartózkodásra, letelepedésre városunkba. Hírességek, mûvészek, tudósok sora kötõdött Váchoz, alkotásaikban városunk múltja, hangulata, kultúrája is kifejezõdik.
A XX. század két világégése, ezek következménye is nyomot hagyott természetesen Vácon. Áldozatok, jogfosztottak, hadirokkantak, árvák, menekült és kitelepített családok, megszállás, fizikai és lelki tiprás, megnyomorítás. A háborút követõ társadalmi váltással, az államosítással az 1950-es évekre alapvetõen megváltoztak a tulajdonviszonyok a gazdaságban. Változott az intézményfenntartók köre az oktatásban, a kultúrában. Megszûntették az egyesületeket, s az egyházi intézményrendszert az állam drasztikusan megcsonkította. Ebben az idõben nagyot fordult a világ. Állami tulajdonú nagyüzemek mûködtek a városban, a felduzzadó lakosság befogadására lakótelepek épültek, az alapvetõ és kényszerû életmódváltásból eredõen a város társadalmi élete is átalakult. A kultúra terén a mûvészeti oktatás, a közgyûjtemények léte, a mûvelõdési ház és az üzemek népmûvelõ tevékenysége mentette át a hagyományokat, hozott létre újabb közösségeket, eredményeket. A magyarországi rendszerváltással Vác élete újabb fordulóponthoz érkezett. A nagyipar felszámolásával a munkahelyek jelentõs hányada megszûnt, ugyanakkor a város új lehetõségekhez jutott, a gazdasági élet átstrukturálódott. Az oktatás terén újra intézményfenntartóként jelent meg városunkban is az egyház, gazdagítva az egyébként is jelentõs iskolahálózatot. Felsõfokú oktatási intézményként a Gábor Dénes Fõiskola kihelyezett tagozata és a Teológiai Fõiskola mellett az Apor Vilmos Katolikus Fõiskola is városunkban folytatja mûködését. Vác ma dinamikusan fejlõdõ kisváros, fejlett intézményhálózattal, aktív közélettel, látványosan megújuló történelmi épületállománnyal, jelentõs ipari létesítményekkel. Barokk fõtere, kiépített Duna-partja, mûemlékei és múzeumai vonzó turisztikai és idegenforgalmi célponttá teszik. A város a vízi és a kerékpáros turizmus potenciális fellegvára. |